Blog > Komentarze do wpisu

5-10-15! Zaraz się zacznie!

Kamienicznicy: Bartek i Jakub/fot. Bartek Bobkowski

Pamiętacie ten telewizyjny program? Pokoleniowe doświadczenie;) Moglibyśmy zaśpiewać jak w czołówce: '5-10-15, zaraz się zacznie', gdyby nie to, że już się zaczęło. Zupełnie spontanicznie nowe kulturalne miejsce przy ul. Mokotowskiej 73 (róg Hożej) zaczęło żyć dziś, podczas Hożartów, choć oficjalne otwarcie dopiero 15 maja. Wpadła załoga z Warszawy Powiśle, Teresa Starzec z kamienicy artystycznej przy Foksal 11, towarzystwo rozstawiło sprzęt grający, zaległo na podwórku na fotelach, ruszyło na zwiedzanie zakamarków.

Czegoś takiego w Warszawie jeszcze nie było! Cała kamienica i ogromne podwórko dla artystów! Zupełnie jak Tascheles w Berlinie. Prywatny właściciel tej zniszczonej, ale bardzo pięknej, zabytkowej kamienicy, zdecydował się wynająć ją ekipie, która chce tu robić kulturę (bo ma pewnie tradycyjną zagwostkę, że najchętniej by zburzył, ale nie może, bo zabytek). I oto jest - ok. 2 tys. metrów, 3 piętra, od rynny do rynny, do zagospodarowania.

Gospodarzami 5-10-15 są: Bartek Stroiński (na zdjęciu z lewej) i jego załoga z OSiR-u - Antek Górski i Maja Ochmańska oraz ich wspólnik Jakub Ciecierski (na zdjęciu z prawej). Bartek i Jakub znają się jeszcze z okresu pracy za barem w pawilonach na tyłach Nowego Światu. Zawsze o takim miejscu marzyli. Również o takim, gdzie zapraszani artyści są naprawdę zapraszani, czyli nie płacą nic, poza rachunkami za prąd. I tak w 5-10-15 będzie. Znajdą się tu m.in.: na pierwszym piętrze - Szymona Małeckiego galeria Syf, pracownia drewna Andrzeja Hunzvi, Arka Hodunia renowacja starych mebli; na drugim piętrze klub; na trzecim - filia streetartowego [v]iura Vlepvnetu; fotograficzna ciemnia z wypożyczonym z ASP powiększalnikiem; pracownia malarska . Na górze - już same pracownie młodych artystów, może też sklep lomo. Na podwórku - plaża i popas oraz m.in. stoisko z eko-torbami Freitag, robionymi z banerów (jak mówi Bartek: 'leżaczki, stoliczki, straż miejska;)' już podobno życzliwi sąsiedzi wyzywają ich od narkomanów). Na parterze są, zastane tu już: sklep monopolowy i sex-shop.

5-10-15 będzie tu na pewno do października. Co później? Zobaczymy. Ważne, że na całe lato mamy tę niezwkłą alternatywną kamienicę artystyczną z widokiem na pl. Trzech Krzyży i luksusową Mokotowską. To w dużej mierze zasługa Bartka Stroińskiego - zupełnie wyjątkowego gościa, który czego się nie dotknie zamienia się w szczere złoto.

Dziś dzięki Jakubowi i Bartkowi pomyszkowałyśmy sobie z Teresą Starzec i jej córką Alą Bielawską po tych niesamowitych wnętrzach. Sprzątania nowi gospodarze mieli tu całe mnóstwo (10 osób robiło to przez cały dzień), bo po wyprowadzce ostatnich lokatorów, 1,5 roku temu, budynek był demolowanym sukcesywnie squotem. Zastane przez nich w mieszkaniach meble wykorzystają jako wystrój klubu. Jeszcze tylko naprawa instalacji elektrycznej i już w zasadzie można tu działać. Powodzenia! 

Wchodzimy do galerii Syf

sobota, 24 kwietnia 2010, kovalesku

Komentarze
Gość: madalogo, 31-mia-4.acn.waw.pl
2010/04/25 00:25:46
Super!!!!!!!
-
Gość: , e178222150.adsl.alicedsl.de
2010/04/25 09:46:45
freitagi są z curychu, nie z berlina
-
Gość: Warszawska Recenzjada, aapb89.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/04/25 12:33:46
ciekawam Twojego komentarza o nagrodzie dla filmu A.Holland i M.Łazarkiewicz na festiwalu w Rydze...

pozdrawiam
-
2010/04/25 14:23:05
nie prowokuj!:)
-
Gość: warszawska recenzjada, bgf153.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/04/25 19:12:36
prowokuję ! bom ciekawa !:)
-
Gość: siu-siak, 77-253-83-220.adsl.inetia.pl
2010/04/25 21:00:53
ide o zaklad, ze za pol roku, beda tu rzadzily garniaki.
bo akcja jest klasycznie gentryfikacyjna.
nie ciekawi Ciocie Agnieszke co tam bylo wczesniej? kto tam mieszkal? co sie z mieszkancami stalo?
-
2010/04/25 21:47:15
oczywiście, że interesuje, ale to trochę inny temat. wiadomo - będzie apartamentowiec. zapewne z małym poszanowaniem substancji zabytkowej, zapewne zostanie z niej tylko fasada. ale spójrzmy na to w ten sposób - gdyby nie ta kultura tutaj, może w ogóle nie zwrócilibyśmy uwagi na to miejsce. ja wolę kamienicę artystyczną przez kilka miesięcy, chociażby po to, żeby móc podziwiać te wnętrza, niż to, co dzieje się na foksal np. gdzie zabytkowe ruiny stoją puste, a inwestor czeka aż się same zawalą
-
Gość: siu-siak, 213-238-75-51.adsl.inetia.pl
2010/04/26 18:59:53
a nie glupio ci Ciociu, ze firmy wykorzystuja artystow to czyszczenia sobie wizerunku (przy eksmisji 80letnich mieszkancow, mógł on sie "nieco przybrudzic")
a nie glupio tym, czesto "zaangazowanym spolecznie" artystom, dawac sie wykorzystawac do takich czynnosci?
-
Gość: bartosz stroinski i cala ekipa, 77.32.3.10*
2010/04/26 20:21:37
nikt tu nikogo nie wykorzystuje ale widze ze zawsze znajdzie sie ktos komu to przeszkadza stala pusta badzo dlugo i nikt sie nie interesowal tematem wzielismy sprawy w swoje rece i dzialamy po to zeby nie bylo smutno i szaro boli kogos cos? Shalom
-
Gość: bartosz stroinski i cala ekipa, 77.32.3.10*
2010/04/26 20:23:14
a i jeszcze jedno widze po ip ze siusiak to nie siusiak tylko cipka hihi mam Cie
-
Gość: , 244-dom-18.acn.waw.pl
2010/04/26 20:25:26
Cud nad Wisła ta decyzja właściciela !
-
Gość: siu-siak, 213-238-75-51.adsl.inetia.pl
2010/04/26 23:09:43
Bartoszu (wraz z ekipa),
zamiast stroic fochy, skontaktuj sie lepiej z bylymi mieszkancami, i zapytaj co oni o tym mysla, zapytaj ich, jak wygladala ich eksmisja, i co wtedy czuli.
nie wystarczy robic "cos". trzeba to robic z glowa.
-
2010/04/26 23:20:51
no dobrze panowie (albo panie, bo już nie wiem w końcu czy siusiak to, czy nie). najlepsze w tym wszystkim jest to, że Ekipa dokładnie o tym mi opowiadała, że chce zrobić dokumentację o mieszkańcach tej kamienicy. z ostatnią lokatorką, starszą panią która mieszkała tu prawie do końca, już się zaznajomili. ale ciocia nie wszystko tak szybko od razu może zanotować. także - siusiaku, najpierw przyjdź, pogadaj z bartkiem, jakubem, antonim albo mają, a potem osądzaj
-
Gość: Daniel, 62-121-127-9.home.aster.pl
2010/04/27 00:12:20
a ja wiem, że Bartosz robi to z głową i ufam że zrobi to dobrze, a skąd w Tobie drogi siusiaku tudzież cipko nagle tyle empatii dla byłych mieszkańców i teraz akurat - półtora roku miałeś/miałaś na zajecie sie tym, podobnie jak i sprawą pustej kamienicy i jakoś Cię nie stało. Ciekawe, że teraz. love mimo wszystko.
-
2010/04/27 15:01:54
nie Frajtagi tylko HO::LO
-
2010/04/27 17:22:31
popieram, zwłaszcza że Frajtagi beznadziejnie drogie. lans i tyle. a czy HO::LO można gdzieś w Warszawie kupować? Dopisałabym do naszego przewodnika
-
2010/04/27 18:01:42
tymczasem na targowej 41 miejsce pn. VIA PRAGA
albo na ho-lo.pl/ oczywiście
-
Gość: hm, 121-12-n1.aster.pl
2010/04/28 11:14:42
nie rozumiem argumentacji siu-siaka (siaczki). Bazujac na takiej logice nie mozna mieszkac na Muranowie, bo getto, nie mozna mieszkac w przedwojennych czynszowkach, bo cos, a mieszkajac w apartamentach na pewno robimy krzywde komus kto gdzies mial w tym miejscu dom. Ja rozumiem empatie i zmartwienie, i chec pomocy. Jednak zarzuty pomieszane z pretensjami o czyny osoby trzeciej sa wyjatkowo ideologiczne, nieracjonalne, a ponad wszystko nieuczciwe.
Lepszym jest zagospodarowanie czasowe takiego miejsca, ktore bylo juz squatem (a czy squatersi nie powinni miec wyrzutow sumienia ze tam mieszkali, siu-siaku?), jako przestrzeni artystycznej niz pozostawienie pustostanu.
-
2010/04/30 13:57:18
gentryfikacja jest zła jeżeli odbywa się na terenie inner city areas (problemowych obszarów miejskich), bo wiąże się to z wysiedlaniem autochtonów. ale Mokotowska to już jest zgentryfikowana ulica, jedna z najdroższych w Warszawie, a tutaj nikt nikogo nie wysiedla, bo zrobił to inwestor, który suma sumarum jednak przegrał, bo zamiast budować apartamentowiec wynajął to skutecznym i pozytywnie działającym ludziom (Siusiaku, nie masz racji, mówimy o zagospodarowywaniu pustostanu. ekipa Osiru nie odpowiada za wysiedlenie, które jest okropne, ale nąstąpiło już w przeszłości. tutaj mamy przykład próby gentryfikowania, która się nie udała - na szczęście). jako fan Osiru, młody adept socjologii:) i osoba badająca ostatnimi czasy negatywne strony procesu gentryfikacji jestem na 200% za. jestem natomiast absolutnie przeciwko takim "alternatywnym" inicjatywom na Pradze. ale Mokotowska to nie ta Praga. inni mieszkańcy, inne czynsze, inne otoczenie. ja się raczej obawiam, że cała zabawa potrwa tylko kilka miesięcy i miasto im poważanie utrudni życie. ale może nie ma co tak demonizować.

a jak robi to osirowa ekipa to może jeszcze jakiś sklep rowerowy? byłoby super.
-
Gość: mieszkam na mokotowskiej, cqf139.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/05/06 16:48:52
Cuuuuudny projekt. Piękna kamienica chociaz na chwilę ożyje, bo stoi martwa od wielu lat i mruga luźnymi oknami. Gorące lato, mury z prawdziwej cegły,wystawy, projekty, fotografie, piękne klatka schodowa, aaaaaaaaaach. Niech będzie chociaż na chwilę.
-
Gość: , chello089072167084.chello.pl
2010/05/07 12:26:18
taak, sklep rowerowy i wiecej butikow z jakimis fajnymi ciuszkami. wszystko sie lepiej sprzedaje jak jest podlane sosikiem pseudo street artu.
-
Gość: aaaarch, mail.epstein.com.pl
2010/05/07 17:15:23
Ten budynek wpisany jest do Rejestru Zabytków i jest pod ochroną Stołecznego Konserwatora. Wszelkie dzialania powinny byc uzgodnione i poprzedzone wykonaniem projektów. Mówicie, że chcecie chronic ten budynek, a tak naprawde doprowadzicie go do ruiny (zgodnie zresztą z intencją właściciela).
-
Gość: wrok, 77.32.3.10*
2010/05/09 16:10:08
ty powyzej nie zesraj sie
-
Gość: wrok, 77.32.3.10*
2010/05/09 16:43:33
i widze i potwierdzam ze młodzi juz zdziadzieli jak upierdliwi sąsiedzi POWODZENIA!!!
-
Gość: wrok, 77.32.3.10*
2010/05/09 16:44:44
nie wszyscy OCZYWISCIE
-
Gość: mr_ipk, host-52-97.compi.net.pl
2010/05/14 14:57:39
Kolejne kółeczko wzajemnej adoracji...
-
Gość: LOKATOR, 163-goc-19.acn.waw.pl
2010/05/25 18:33:27
To byłoby bardzo źle, gdybyśmy teraz korzystali na tym, że z budynku wysiedlono lokatorów. To nie chodzi o harcerskie zamiłowanie do bycia pomocnym, jak ktoś wyżej sugeruje, czy inne śmiesznostki. Kogoś, kto w imię zysku pozbawia dachu nad głową innych ludzi, skazując ich na bezdomność lub życie w slumsach należy konsekwentnie napiętnować, a nie godzić się na zysk ze współpracy z rzeczonymi kreaturami. Oj, nie jest tak wesoło jak się wam wydaje! Chyba że zawisną na fasadzie od ulicy zdjęcia tych ludzi wraz z odpowiednimi złorzeczeniami.
-
Gość: koles, chello087207251179.chello.pl
2010/06/08 09:59:50
panie lokatotrze, wynajmiesz sobie gdzie indziej mieszkanie, co za problem,. Mam nadzieję, że Polsce będzie zawsze respektowane prawo własności
-
Gość: , chello089074167198.chello.pl
2010/06/20 08:24:28
5-10-15 byłam widziałam i mi się podoba . mieszkałam tam od dziecka , szok to co się tam dzieje po prostu superrrr . dlaczego kiedyś tego nie było . super będę tam zaglądać podoba mi się :))))
-
Gość: Kama, 94-75-109-251.home.aster.pl
2010/08/01 16:25:25
Co to jest "zagwostka"? Bliska krewna zagwozdki?
-
Gość: ciekawski marek, public-gprs122144.centertel.pl
2010/08/08 13:48:47
czy oni mają swoją strone internetową?
-
Gość: Super Babcia, aos116.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/08/31 15:28:52
Wielkie brawo dla pomysłu,i warszawiacy powinni wam pomóc nawet gdyby miało to trwac niedługo. To miejsce było smutne i rozpaczliwe a teraz ma szanse sie ożywic.Oczywiście zgodnie z nasza narodowa cechą jak ktos cos wymysli to zaraz trzeba go zdołowac. Trzymajcie sie Kochani i nie przejmujcie sie głupimi i zazdrosnymi wpisami..Babcia warszawianka jest z Wami.
-
Gość: taka_prawda500, 89-77-148-24.dynamic.chello.pl
2011/04/18 05:19:16
Znam ten regał ze zdjęcia 5 i ścianę z 7-go...:(((((((((((

Gazeta.pl Warszawa

Gazeta.pl Warszawa

Gazeta.pl Warszawa